Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nicolien - WaarBenJij.nu Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nicolien - WaarBenJij.nu

Nepal

Door: nicolienzoon

Blijf op de hoogte en volg Nicolien

29 Mei 2011 | Nepal, Kathmandu

Lieve allemaal,
Het is zover, er is zowel stroom als internetverbinding in Bandipur, wat een feest. Dat komt niet al te vaak voor dus daar ga ik nu even snel gebruik van maken!
Ik zit inmiddels alweer een tijdje in Nepal. Nepal is echt een supermooi land. Prachtige natuur en hele schattige middeleeuwse steden. Nepal is daarentegen ook verreweg het armste land wat ik ooit heb gezien. In India heb ik natuurlijk ook hele schrijnende toestanden gezien, maar de gemiddelde Indier heeft het echt een stuk beter dan de gemiddelde Nepalees.In Nepal gaat slechts 48% van de kinderen naar school, wat ik echt heel weinig vind, en degene die naar school gaan gaan zeker niet elke dag. De ene keer heb ik 20 kindjes in mijn klas, de andere keer maar 4.
Nadat ik Pokhara had gezien (mooi!) werd ik door mijn vrijwilligersorganisatie opgehaald in Kathmandu. De eerste week hebben we toen voornamelijk kennis gemaakt met de Nepalese cultuur. We hebben een stukje sightseeing gedaan in Kathmandu, Patan en Bakthapur, ik heb bij lokale gezinnen overnacht en ik heb Nepalese les gehad. Dat laatste valt me echt behoorlijk tegen en ik ga nog niet echt vooruit:p.Ook heb ik geleerd om als een echte Nepalees met mijn handen te eten. Dat vind ik echt heel erg leuk om te doen haha! Wel komt inmiddels de 3x daalbaht (rijst met lentilsoup) mij behoorlijk de keel uit:p
We verplaatsten ons met de orientatie de hele tijd per lokale bus, wat weer echt een ervaring was of lopend. Nepal heeft eigenlijk maar 1 echte weg en die loopt van Pokhara naar Kathmandu en de rest zijn voornamelijk onverharde hobbelweggetjes, waarop bussen en auto's niet harder dan 30 kunnen. En soms is er helemaal geen weg! Daarom is lopen vaak sneller maar soms moet je dan door een rivier waden om je tocht te kunnnen vervolgen. Dat was echt heel grappig met die rugtas op! Na mijn orientatie ben ik naar Bandipur gebracht, waar ik nu vrijwilligerswerk doe. Ik maak hier lange dagen en werk 6 dagen per week. Ik begin om 7 uur 's ochtends en ben pas om 6 uur 's avonds weer klaar. Dat betekent 6 uur op elke dag. Nou is dat in principe geen probleem want Nepal staat niet echt bekend om zijn bruizende nachtleven. Hier in Bandipur gaat iedereen na het eten rond een uur of 9 naar bed, en de gemiddelde Nepalees is dan om 5 uur alweer op. Zelfs in Kathmandu heb ik na lang zoeken slechts 1 tent gevonden die 12 uur open bleef, want bij de rest ging om 10 uur de deur al dicht. In Bandipur verblijf ik bij een gastgezin. Daar heb ik niet zo heel veel contact mee want ik eet er niet. Ik eet bij het hotel ernaast want die hebben op dit moment toch niet veel gasten en dan mag ik in de keuken zitten en gaan ze speciaal voor mij allemaal extra dingen koken. In de keuken is het altijd heel erg gezellig met de koks en het andere personeel. Af en toe help ik ze met groente snijden of de afwas en dan krijg ik al mijn eten gratis:). Mijn werkzaamheden hier varieren. 's ochtens help ik van 7 tot 9 kindjes bij hun huiswerk. Daarna ga ik ontbijten. dat gebeurt in Nepal dus altijd laat, en degene die mij een beetje kennen weten dat ik zonder ontbijt niet heel veel waard ben:p. Na het ontbijt geef ik les op een school. Dat vind ik het leukste om te doen. Daarna ga ik soms naar het daycare centre, maar soms ook niet, ligt eraan hoe lang mijn les duurt op de school, want de Nepaleze lestijden varieren nogal. Daarna geef ik computerles aan de kinderen van de school. Dat is echt grote onzin want 9 van de 10 keer is er geen stroom, en sowieso is er maar 1 computer op 60 leerlingen dus dat schiet niet echt op:p. Dan van 4 tot 6 zit ik bij de naschoolse opvang en speel ik spelletjes of organiseer ik tripjes naar de cave die we hier in Bandipur rijk zijn of voetbaltoernooien. Wel is het elke dag afwachten of er school is of niet want regelmatig is er een holiday waardoor de school dicht is. Het lijkt een beetje alsof er 's ochtends 1 iemand belsuit dat het een holiday is en dat dat bericht zich dan langzaam over Nepal verspreid want ze weten dit nooit van te voren. Of ze vertellen het mij gewoon niet, dat kan natuurlijk ook;). Het werk hier is super, maar ik kwam niet naar Nepal voor het werk alleen. Nepal is een echt outdoor land en er zijn onwijs veel gave activiteiten. Zo ga ik in de komende weken nog een trekking door de Himalya ondernemen, ga ik nog raften (heb ik ook al 1x gedaan) en ga ik als het goed is nog bungeejumpen ook. Dit is echter allemaal nog onder voorbehoud, want als Nepalezen iets voor je gaan regelen, dan gebeurt die vaker niet dan wel. Dus daar ga ik nog even achteraan;)
Het begint allemaal enorm op te schieten nu en binnen 3 weken sta ik alweer op schiphol! De tijd vliegt! Ik ga er in ieder geval nog proberen een paar toffe weken van te maken, en ik zie jullie weer in Nederland!
Heel veel liefs van Nicolien

  • 29 Mei 2011 - 10:28

    Inez:

    Ik begon me net af te vragen of je nog wel heel bent! Je vorige verhaal is alweer zo lang geleden. Maar goed, dit verhaal maakt je grote afwezigheid toch wel weer een beetje goed:) Superleuk Nico! Wat een bijzondere ervaringen. 05:00 opstaan is vast een groot succes?

  • 29 Mei 2011 - 10:52

    Fieke:

    Nicolientjeee! Wat een ongelofelijke vette verhalen heb jij! En je foto's zijn ook super, je ziet er supergoed uit! Ik ga je over 3 weekjes weer lekker vastpakken:D! Geniet nog van die mooie 3 weken! Hele dikke zoen

  • 29 Mei 2011 - 12:37

    Pia:

    Klinkt onwijs goed niek, geniet nog lekker van je laatste weken ;) en dan zie ik je weerr!!!! xxxx

  • 29 Mei 2011 - 17:48

    Suzanne:

    Wat leuk om weer je belevenissen te lezen:) je kan straks hier ook nog wel een keertje ons lesgeven, ben benieuwd wat je die kinderen daar moet leren;) Ik zie je over 3 weken weer! geniet er nog maar even van, maar dat gaat wel lukken hoor ik!

    xxx

  • 31 Mei 2011 - 07:54

    Bas:

    woehoee harde werker hoor:) wat een fijn verhaal weer Nico, je maakt een hele boel mee, lijkt me heel indrukwekkend om te zien hoe het er daar allemaal aan toe gaat en sosm ook wel frustrerend lijkt me. ben benieuwd naar de activitetien die je gaat ondernemen (bungeejumpen rafeten en trekking!) maak nog wat meer van die mooie foto's:)

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Vrijwilligerswerk en reizen door Azië!

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2011

Nepal

13 Mei 2011

Mumbai en Varanassi

01 Mei 2011

Goa :)

16 April 2011

Vrijwilligerswerk @ Palampur

11 April 2011

Indiaaaa
Nicolien

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 10373

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 30 Mei 2014

Zuid Amerika

10 Februari 2011 - 20 Juni 2011

Vrijwilligerswerk en reizen door Azië!

Landen bezocht: