Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Nicolien - WaarBenJij.nu Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Nicolien - WaarBenJij.nu

Peru

Blijf op de hoogte en volg Nicolien

17 Mei 2014 | Peru, Lima

Lieve allemaal,
Vandaag laten wij Peru alweer achter ons en gaan wij naar het laatste land van deze reis; Brazilie.
In Peru hebben we een heerlijke tijd gehad en een hoop beleefd. Eerst zijn we 2 dagen in Lima geweest. Iedereen had ons verteld dat Lima niet zo boeiend was maar wij hebben ons er goed vermaakt. We hebben de stad bezichtigd en onze eerste pisco sour, het lokale drankje, gedronken. Dit is gewoon spiritus met een limoentje.
Na deze dagen zijn we doorgereisd naar Arequipa, de een na grootste stad van Peru. Na aankomst om 3u 's middags moesten we snel van alles regelen omdat we de volgende dag al een trek geboekt hadden naar de colca canyon, de diepste canyon ter wereld. De volgende ochtend moesten we om half 3 in de ochtend :( klaarstaan om opgehaald te worden. Helaas had de tour agency zich vergist in de dag en stonden we bijna anderhalf uur de verkleumen, alvorens we weer naar bed zijn gegaan. De volgende dag hebben we de trek maar bij een andere agency geboekt en hebben we een toeristische toer gedaan door Arequipa, een mooi vulkanistisch stadje. 'S middags hebben we lekkere crêpes gegeten bij een Frans tentje.
De volgende dag moesten we er dus weer om half 3 uit en gelukkig kwam het busje dit keer wel ;) We hebben vervolgens 3u in een busje gezeten en moesten een pas van ruim 4.9km hoog passeren. Op zo'n 4km hoogte trok Nicolien een beetje wit weg en spacete 'm behoorlijk door de hoogteziekte. Gelukkig sleepte Rens haar door deze toestand en nadat we weer daalden ging het steeds beter met Nico. Voor de trek hebben we eerst nog vliegende condors/gieren gezien, met een spanwijdte van 2,7-3,0m in termen van de vleugels. Erg mooi om te zien! Daarna begon de trek met een afdaling naar het dieptepunt van de canyon van zo'n 4u. Daar hebben we heerlijk geluncht met alpaca vlees en hebben vervolgens weer zo'n 2,5u gelopen naar de "Oasis", een klein parkje met simpele hutjes en een zwembad. Hier hebben we overnacht. De volgende dag moesten we een zware beklimming trotseren van zo'n drie uur, waarin we meer dan 1.100m zijn gestegen. Dat was redelijk pittig, maar bovenaan wachtte een heerlijk ontbijt met eieren (een zeer welkome verrassing op dat moment). Na het ontbijt zijn we nog even een thermisch bad genomen (water van rond de 40gr. :D ) en daarna door naar Arequipa, waarna we gelijk een nachtbus richting Cusco hadden gereserveerd. Deze bus was echt mega luxe! Voor ong. €30 hadden we een eerste klas ticket. Dat betekende een stoel die 180gr kon draaien en een eigen entertainment programma. Na 10 uur rijden kwamen we in Cusco aan.
Cusco is echt een superfijne stad. We hadden hier eerst 3 dagen om aan de hoogte te wennen voordat we aan onze trek naar Machu Picchu gingen begingen. Van de agency die ons in Arequipa niet opgehaald had hadden we een gratis citytour in Cusco gekregen om het goed te maken. De citytour was echt supersaai maar zo hebben we toch nog wat van de stad gezien. Rens heeft 's avonds nog de lokale specialiteit cavia gegeten. Deze cavia wordt geserveerd met het hoofd en de pootjes er nog aan en zijn tanden nog in de mond. Het was een hele slachting om dit op te eten. De ober kon het zelfs niet aanzien en die heeft hem voor Rens in stukjes gesneden haha.
Na een paar heerlijke dagen in Cusco was het tijd voor de Salkantay trek naar Machu Picchu! We werden tot Rens zijn genoegen weer supervroeg opgepikt en reden toen via slinger bergweggetjes naar het beginpunt van de trek. De eerste dag begonnen we op 3800m en liepen toen via een pasje van 4600m naar de eerste camping op 3800m. Op die hoogte is er weinig zuurstof wat het een pittige klim maakte. Wel was het uitzicht op de Salkantay berg echt geweldig. We kampeerden in de middle of nowhere waar de koks die mee waren lekker voor ons kookten. Sowieso was het superluxe want zij zetten ook de tenten op en droegen de spullen. De omgeving daar was zo mooi dat als het niet zo koud geweest was ik de hele nacht wel buiten had willen blijven om van het uitzicht te genieten. De volgende dag vertrokken we alweer vroeg en die dag was het voornamelijk dalen tot aan de tweede camping op 1800m. Vlakbij de tweede camping waren hot springs waar we 's avonds ingingen. Het was chill om weer lekker schoon te zijn. De derde dag was erg pittig omdat we zowel veel moesten stijgen als dalen maar omdat we wat lager zaten was het erg warm. We hadden die dag ons eerste uitzicht op Machu Picchu en dat motiveerde wel om door te lopen. Die nacht sliepen we in een hostel, erg relaxed. De volgende dag gingen we weer vroeg op en we stonden voor openingstijd voor de ingang van Machu Picchu. Zo vroeg waren er nog niet zoveel toeristen en het was echt heel mooi om te zien. Daar hebben we nog een paar uur rondgewandeld en toen zijn we per trein en bus weer terug gegaan naar Cusco. De trek was zwaar maar echt supervet!
Na de trek hadden we nog een paar dagen in Cusco. De eerste dag na de trek hebben we lekker rustig aan gedaan, koffie gedronken bij de Starbucks, wat kerkjes in geweest en door de stad gewandeld. De dag daarna hebben we ge-raft, wat erg gaaf was maar aan het einde wel een beetje koud vanwege de regen en de lage temperatuur. De heenweg mag ook nog wel even genoemd worden aangezien Rens in het busje zo'n beetje met z'n benen in z'n nek zat. Na anderhalf uur wist hij niet meer hoe hij moest zitten en werd hij gelukkig gered door een van de gidsen die wel van plaats wilden ruilen :D 's avonds zijn we lekker op stap gegaan en hebben wederom ons favoriete drankje, de pisco sour, gedronken. Dit had geen goed effect op Rens z'n maag de volgende dag. Die is redelijk brak geweest tot een uur of 2, toen hij eindelijk weer een beetje kon eten. Al met al, was het een hele leuke tijd in Cusco. Maar nu op naar Riooooh, de Janeirooooh! :D

Groetjes van Nicolien en Rens

• 17 Mei 2014 - 23:52

Suzanne:

Hoi!

Echt weer mooie verhalen en ook zo smeuïg opgeschreven.
    Echt super zulke trektochten, dat vroege opstaan lijk me alleen helemaal niks;)

Veel plezier in RIO!

Ps. Hebben jullie Keizer Cusco nog gezien?

Xx

• 17 Mei 2014 - 23:52

Frank:

Leuk verslag! Jullie doen veel leuke dingen. Zo'n trekking lijkt me super leuk. Veel plezier in Rio, wij gaan weer verven morgen..... :)
    ps Rens, niet zoveel drinken

• 18 Mei 2014 - 08:31

Netty:

Hallo nicolien en rens,
    Wat een spannende verhalen, hoe is het verder gegaan met je hoogte ziekte nicolien?
    Wel goed denk ik anders had je al die tochten niet kunnen maken. Heeft Rens het
    Reisvirus al te pakken, want dat was toch wel even een duik in het diepe.
    Veel plezier nog de laatste etappe van jullie reis en goed op elkaar passen in Rio.
    Gr. Netty en Richard.

• 19 Mei 2014 - 09:15

Niels :

Klinkt nog steeds heerlijk! (op de Cavia na dan....) Heel veel plezier in brazil! Kus van ons (Niels Marlien en Levi)

• 20 Mei 2014 - 11:28

Judith Tholen:

Klinkt allemaal fantastisch en avontuurlijk! Alleen kreeg ik iets teveel visualisatie bij het gedeelte over de cavia op je bord...
    Geniet ervan en op naar nog meer mooie momenten!
    Groetjes,
    Judith

• 23 Mei 2014 - 16:31

Glo:

Super om te lezen nico! Geniet er nog van!

• 25 Mei 2014 - 21:22

Natascha:

Hoi Rens en Nicoline,

Wat een mooie dingen maken jullie mee. Heel leuk om jullie verhalen te lezen. Maar eh Rens hoe kan je nu een cavia eten!! Met pootjes en hoofd er nog aan! Geniet nog van jullie reis. Ik ben benieuwd naar de berichten over Brazilië. Xx