Camper - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Nicolien - WaarBenJij.nu Camper - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Nicolien - WaarBenJij.nu

Camper

Door: Rens en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nicolien

02 Mei 2014 | Argentinië, El Calafate

Hoi allemaal, Bedankt voor jullie leuke reacties allemaal, heel leuk om te lezen. We hebben vanochtend de camper ingeleverd en zitten nu in Lima, in Peru. De tocht met de camper was echt heel leuk!

We hebben de camper opgepikt in Balmaceda en vanaf daar zijn we toen direct naar coyhaike gereden. Het waaide superhard en de voorbank kon niet versteld worden waardoor Rens echt met zijn knieën tussen zijn oren moest rijden. We moesten dus nog even wennen. Ik mocht niet rijden in de camper maar ben we enorm nuttig als parkeer sensor en TomTom. In Coyhaike heb ik Rens in de verkeerschaos van de stad een parkeergarage ingeleid waar we niet inpasten en hij dus achteruit er weer uit moest rijden tussen alle toeterende auto's door. Awesome. Ook heb ik met mijn kaartlees skills de camping in Coyhaike niet kunnen vinden waardoor we de eerste nacht op een parkeerplaats hebben overnacht. Prima start van de tocht dus;).

Na een koude ochtend in de camper en een Nicolien die heel nodig moest plassen zijn we weer op weg gegaan. Eerst even een tankstation gepakt en daar naar de wc geweest voordat we onze lange tocht hebben vervolgd. Na een uurtje rijden hadden we alweer de eerste afslag gemist :p maar de vertraging was gelukkig beperkt tot 20 min en we hebben de lokale politie een showtje gegeven door 2 keer langs te rijden met een camper, iets wat niet veel gezien wordt in Chili gezien de vele verbaasde reacties van mensen onderweg ;) na een lange onverharde weg met kiezelstenen kwamen we aan op een prachtige maar verlaten camping met een warme douche. Na een beetje gesetteld te zijn, hebben we een kleine wandeling gemaakt naar een prachtig uitzichtpunt op een meer, waterval en gletsjer :)

De volgende dag vervolgde we onze weg op de kiezelstenen en kwamen slecht 2 dorpjes tegen onderweg waar we op zoek gegaan zijn naar brood (niet gevonden) en water. Vanwege de Pasen waren echter de meeste winkeltjes dicht. Wel konden we genieten van de prachtige bergachtige omgeving en aan het einde van de dag een mooi meer met bijna niemand in de omgeving. Uiteindelijk vonden we onze camping op een boerderij tussen de kippen, kalkoenen, varkens en koeien :) helaas geen warme douche maar wel voor het eerst elektriciteit (tot het moment dat er een koe door ons verlengsnoer heenliep.. :p) Op deze camping hebben we tevens Kyle ontmoet, een Australiër die een bus vol Britten vervoerde door Chili en Argentinië. Kyle en zijn bus kwamen we vervolgens bijna elke camping weer tegen:p

Hoe meer we naar het Noorden reden hoe beter de weg werd. Af en toe was hij zowaar verhard. Ook kwamen er steeds meer dorpjes. Patagonië is echt de middle of nowhere namelijk. Je kan echt uren rijden zonder iemand tegen te komen. Maar de route was echt supermooi. We zijn ook de grens over gegaan naar Argentinië en daar hebben we ook Bariloche bezocht. Dit is een vrij toeristisch stadje wat klein Zwitserland genoemd wordt omdat het daar heel erg aan doet denken. Hier zijn we een dagje langer gebleven en hebben daar mountainbikes gehuurd. Rens had zijn fiets zo versteld dat zijn zadel er bijna afviel zo ver moest het omhoog maar we konden hier in ieder geval oké op fietsen. Dat moest ook wel want de tocht was vrij zwaar. Al helemaal omdat ik al 5 weken niks zit te doen en het rijden met die camper mijn conditie ook niet heeft verbeterd:p. het was een hele mooie tocht en heel leuk om te fietsen.

Vanaf Bariloche zijn we doorgereden naar San Junin de los Andes. Hier hadden we een superfijne camping in het zonnetje aan een riviertje gevonden waar we voor het eerst 's avonds lekker buiten konden eten. Rens is hier echter in zijn billen gebeten door de hond van de camping eigenaar, waardoor zijn mening over de camping wat is gedrukt.

Vanaf die camping zijn we doorgereden naar Pucon, een stadje in Chili met een levende vulkaan. Hier zijn wij naartoe gereden waar we een tour door lava tubes (versteende lava resten) hebben gehad. Volledig in het Spaans maar we zijn inmiddels toppers in het meelachen op juist momenten dat het net leek alsof we begrepen wat hij vertelde. Ook kon je hier leuke wandelingen maken rondom de vulkaan, dat was erg mooi en leuk.

Vanaf Pucon zijn we door gaan rijden richting Santiago. Vanaf hier was het voornamelijk grote weg en we hadden niet meer zo'n super uitzicht als tot nu toe. Aangezien het redelijk opschoot met rijden en de omgeving toch iets minder was, hadden we snel besloten om Santiago in 2 dagen te bereiken in plaats van 3. We moesten dan wel even een camping opzoeken in ons Spaanse campingboekje en dan maar hopen dat de camping open was. Na enige tijd rondrijden, hebben we uiteindelijk een hele leuke camping gevonden aan een "meer". Aan het meer te zien, had het er al een tijd lang niet geregend en lagen de vlonders en bootjes op het droge. We hadden echt mazzel, want de camping was eigenlijk dicht en we zagen de eigenaresse net weglopen. Ze verstond geen Engels en we hadden moeite om haar te begrijpen, maar we mochten in ieder geval de camping op. Uiteindelijk hadden we zelfs elektriciteit, een toilet en een (koude) douche. Alvorens Rens de pannenkoeken ging bakken, hebben we nog even een bezoekje gebracht aan het meer.

Vanaf daar zijn we in een keer door gereden naar Santiago. We hebben daar een appartementje genomen en de camper in de parkeergarage gepropt, ging net. In Santiago was het heerlijk weer en hebben we lekker de toerist uitgehangen. Ook hebben we een wijngaard bezocht waar we een wijnproeverij hebben gedaan. We zijn nu echte kenners en passen al onze wijnskills toe op de wijntjes die we hier drinken. Ook hebben we de heuvel met het Mariabeeld beklommen vanwaar we een heel mooi uitzicht hadden over de stad.

Nu zijn we dus in Peru waar we weer wat meer in actie gaan komen. Er staan 2 tochten op het programma dus dat wordt weer even wat anders!

XXX Rens en Nico

• 02 Mei 2014 - 15:48

R+L:

Hi,Happy campers,
    Een camper zonder verstelbare voorbank en zonder toilet noemen we in Nederland een bestelbusje.
    Dus ben je genaaid of heb je niet genoeg geld uitgegeven,maar dit terzijde.
    Gelukkig wordt het mobiele ongemak blijkbaar ruimschoots gecompenseerd door de omgeving.
    Of ik jaloers ben? tuurlijk niet,morgen weer "lekker'' naar mijn werk!
    Geniet!
    R+L.

• 13 Mei 2014 - 13:12

Suzanne:

Hoi :)

Ik krijg helemaal heimwee van jullie verhalen! Campers zijn echt zo leuk om mee te reizen, je kan lekker zelf beslissen wat je doet, ideaal:) Echt leuk om weer een stukje van jullie te lezen. Inmiddels heb ik al een korte update gehad van jullie tochten, maar ik verwacht nog wel een mooi verhaal op deze blog erover;)

Geniet en maak zo veel mogelijk foto's!

xx