Patagonië - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Nicolien - WaarBenJij.nu Patagonië - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Nicolien - WaarBenJij.nu

Patagonië

Door: Rens en Nico

Blijf op de hoogte en volg Nicolien

17 April 2014 | Argentinië, El Calafate

Lieve allemaal,

Na een leuke tijd in Buenos Aires hebben we onze reis vervolgd in El Calafate. Op het vliegveld moesten we wel eerst even om 6 Argentijnse peso's (+/- €0,60) bedelen om de bus naar ons appartement te kunnen betalen aangezien pinnen op het vliegveld onmogelijk was en de creditcard niet geaccepteerd werd. Een groepje aardige backpackers heeft ons toen geholpen.

Het appartement lag in de middle of nowhere dus we moesten elke dag een pittig stukje lopen om het centrum te bereiken, maar daarvoor hadden we natuurlijk die bergschoenen mee. De omgeving was echt supervet. Een beetje kaal, steppe-achtig met een meer in het midden en daaromheen allemaal bergen. We hebben daar de perito Moreno gletsjer bezocht. Dat was echt heel mooi. Je hoorde het ijs echt kraken en af en toe brak er een stuk af doordat de zon er op scheen, wat dan in het water stortte, heel vet om te zien en te horen (dit is oké want hij groeit ook elke dag weer 2 meter, dus natuurfreaks; no worries;)). Ook hadden we een dag fietsen gehuurd om zo de omgeving te verkennen en dat was echt belachelijk. Rens had de grootste fiets die die man in z'n toko had maar alsnog raakten z'n knieën bijna het stuur. Nico had al helemaal een dwergenfiets, het was erg moeilijk om Rens bij te houden op dat ding.

Na el Calafate zijn we doorgereisd naar puerto Natales. Tijdens de busreis moesten we de grens over, wat opzich geen probleem zou moeten zijn maar aangezien de buschauffeur zijn gezin mee wilde nemen en zijn dochter's paspoort verlopen was, hebben we een uur moeten wachten om Argentinië uit te komen. Daarna moesten we Chili in en aangeven of we apparatuur mee hadden (anders dan voor eigen gebruik) en of we fruit het land in wilden smokkelen. Wij hadden wel enig fruit bij ons maar wij dachten dat het om een grote hoeveelheid fruit zou moeten gaan voordat je in overtreding bent. Helaas bleek dat anders en werden we bij een controle eruit gepikt. Dit koste ons bijna $240.. :p we deden alsof we dom waren en kwamen er daarom gelukkig mee weg. Puerto Natales was verder niet heel erg mooi maar we kwamen in een prima hotel en de restaurants hadden veel lekkere vis. De volgende dag hadden we een tour door het Torres del Paine natuurpark. Daar hebben we vele mooie meren, gletsjers en natuurlijk dieren gezien (zoals de guanaco, condors, vele roofvogels, struisvogels etc. De lunch was bij een klein restaurant met een prachtig uitzicht op een meer en de bergen/gletsjer op de achtergrond. Het was een erg mooie dag.

De dag daarna vertrokken we met de bus naar Punta Arenas. Punta arenas ligt aan de zee dus je kunt er vet lekker vis eten:D (wat Rens er overigens niet van weerhoudt om gewoon diehard steaks te blijven eten). Vanwege een foutje in onze planning besloten we niet door te reien naar Ushuaia. Dat zouden we eigenlijk wel doen maar de busrit zou meer dan 10 uur duren waardoor we dan daar pas savonds aan zouden komen en dan de volgende ochtend weer door zouden moeten met de bus. Dat leek ons een beetje zonde van de tijd dus we bleven wat langer in Punta Arenas. Je kon vanaf hier ook pinguïns zien en dat was waarvoor ik naar Ushuaia wilde dus wat dat betreft was het prima. De pinguïns waren echt awesome. We moesten een flinke toch maken om ze te kunnen zien maar dat was het waard. Ze zijn zo cute:D.

Vanaf Punta Arenas gaan we nu door naar Puerto Montt en Balmaceda en daar krijgen we dan de camper:D

XXX Rens en Nico

• 17 April 2014 - 08:46

Jurre:

Hi Nico en Renz,

Ik klinkt allemaal heel erg goed (uiteraard jaloers makend ;)! Volgens mij hebben jullie nog heel wat moois voor de boeg. Geniet ervan en een beetje voorzichtig rijden met die camper. @Renz: ook gewoon die Argentijnse kibbeling eten! Dat lust je best!

Groet,

Jurre

• 17 April 2014 - 10:05

Ronald W:

Hallo Rens en Nikki,
    Hoe bevalt dat bedelen?Onbegrijpelijk trouwens want op het vliegveld van El Calafate
    accepteren ze zelfs bitcoins!
    Ja Rens idd die Argentijnse kibbeling eten,be a man!
    Have fun,
    Carolien en Ron.

• 17 April 2014 - 12:27

Suzanne:

Hoi Nico en Rens,

Wat leuk om weer een stukje van jullie te lezen :)
    Zo te lezen maken jullie een hoop mee en zien jullie de mooiste landschappen!
    Ik ben wel zeer benieuwd naar een foto;

volgende week weer een update? ;)

xxx

• 17 April 2014 - 12:33

Folkert:

Hey Nico en Rens,

Leuk (en enorm jaloersmakend ;-) ) om te lezen wat jullie de afgelopen tijd hebben gedaan! Geniet ervan!
    En Rens, volgende keer gewoon piranha bestellen ...

Have a good one,
    Folkert

• 18 April 2014 - 09:28

Richard/Netty:

Hoi reizigers,
    Leuk om te lezen dat jullie lekker genieten, ga zo door en ik ben
    nu al benieuwd naar jullie foto's
    Groetjes Richard en Netty

• 18 April 2014 - 13:14

Jeannette:

Hallo
    wat leuk om op deze manier mee te reizen. Ik heb even gekeken waar jullie nu heen gaan. En.... dat is echt te gek. Wat mooi. Hoop dat de kou n beetje mee valt. Wij gaan ons hier voorbereiden op de paasdagen. Wel gek hoor, zonder jullie. Maar als ik moest kiezen wist ik t wel.....

geniet, liefs Mam/Jeannette

• 26 April 2014 - 22:30

Ivette:

Hej Crimineeltjes,

Nog maar net in Zuid Amerika en nu al aan het bedelen en smokkelen. Gaat lekker daar!! ;).
    Haha nee hoor, leuk om even te lezen en veel reisplezier nog eventjes :D

Groetjes Ivette